FANDOM

Білий амур — дуже цінна і корисна промислова риба. Висока екологічна пластичність, швидке зростання, відмінні смакові якості, у поєднанні зі здатністю харчуватися водною рослинністю роблять "білого амура" дуже перспективним об'єктом для розведення в ставкових екосистемах. Ця риба дуже хороша для очищення водойм від водних рослин, з якими він дуже добре справляється. На 1 кг живої ваги, амур з'їдає за добу до 2 кг водної рослинності.

Опис Редагувати

Білий Амур

Білий Амур

Білий Амур (Ctenopharyngodon idella) — риба з родини коропових. Батьківщина Білого Амура — Східна Азія, де він поширений від р. Амур до Південного Китаю.

Тіло подовжене, трохи сплюснуте з боків, голова не висока з розташованим прямо ротом. Луска велика, по краю кожної лусочки, крім розташованих на череві, тягнеться темний обідок. Початок закругленого спинного плавця знаходиться трохи попереду підстави черевних плавців. Спина перед спинним плавцем і черево позаду черевних плавців округлені. Черевні плавці далеко не доходять до анального отвору. Анальний плавець невеликий, злегка закруглений. Спинний плавець короткий, але високий. У спинному плавці 3 неветвистых і 7 гіллястих променів, в анальному — 3 неветвистых і 8 гіллястих променів. Спинний і хвостовий плавці темні, всі інші — світлі. Хвостовий плавець великий з вирізом середньої величини. У бічній лінії від 40 до 47 лусочок.

Зяброва кришка з радіальними смужками. Зяброві тичинки короткі, рідкісні. Рот напівнижній, задній кут його знаходиться на вертикалі переднього краю ока. Глоткові зуби дворядні, здавлені з боків, з гострим зазубреним краєм. Спина у білого амура зеленувато-сіра, боки світлі з золотистим відтінком, черево світло-золотисте. Райдужка очей золотиста.

"Білий амур" – цінна промислова риба. За смаковими якостями амур має поживним м'ясом з хорошими смаковими якостями. Амур має біле щільне м'ясо, смачне і жирне. Також він має велику жирну печінку. Чорного амура дуже мало, і він не є промисловою рибою. М'ясо його за смаковими якостями дещо гірше, ніж у білого амура.

Розповсюдження і місця проживання Редагувати

Білий амур мешкає в р. Амур, Волга, Дон, Єнісей та інших прісноводних річках. Основні нерестовища розташовуються в р. Сунгарі, Уссурі, оз. Ханка, в рівнинних річках Китаю, Дніпро-Бугскогском лимані, на Дону, Волзі. У 60-х роках минулого століття білого амура акліматизували і в європейській частині колишнього СРСР для очищення водойм від рослинності, яка для цієї риби основною їжею. На сьогоднішній день риба водиться практично в усіх значних озерах, водосховищах і озерно-річкових системах європейської частини Росії, на Україні, в Білорусії, Молдові, Казахстані, Середній Азії.

Присутність білого амура у водоймах забезпечене тільки завдяки його штучному розведенню. Основними місцями проживання є зрошувальні канали, водосховища, що використовуються для охолодження технологічних вод електростанцій, у яких ведеться боротьба з заростанням вищими водними рослинами і в ставкових господарствах, що займаються розведенням. Білий амур знаходиться тільки в місцях, зарослих вищими водяними рослинами, є єдиною їжею цієї риби.

Вік, розміри, нерест Редагувати

Білий Амур у водоймі

Білий Амур у водоймі

Крупна риба, що досягає в довжину 120 см і маси 30 кг Зростає білий амур швидко, близько 10 см в рік. У річках Китаю дозріває в 4-6 років, в басейні Амура основна чисельність самок стає статевозрілої у 8-9 років (по досягненні 70 см і більше), незначна частина — в 7 років, як виняток, у 6 років (при довжині не менше 60 см).

Нерест білого амура може бути одноразовий і порційний. Характер нересту залежить від гідрологічного режиму і умов нагулу білого амура в різних водоймах. В Амурі строки нересту — з першої декади червня до кінця липня. Нерестилищами служать ділянки річок з швидкою течією, зазвичай біля місць впадання великих приток, де злиття двох потоків води намиває на дні довгий піщано-кам'янистий поріг.

Плодючість білого амура становить 237-2686 тис. ікринок. Ікра пелагічна выметывается у верхніх шарах води, коли рівень її піднімається в результаті зливових дощів, температура води досягає 2630 ос, а швидкість течії — 1-1, 7 м/с. Вода в цей час каламутна, насичена взмученным мулом. Нерест не відбувається там, де швидкість течії понад 3 м/с, або під час особливо сильних паводків, а також в період різкого спаду води нижче середнього рівня. Якщо внаслідок несприятливих гідрологічних умов самки не вимітали ікру або вимітали її частково, то у них спостерігається резорбція (руйнування) ікринок. Це тривалий процес, і якщо він не закінчиться до осінньо-зимового періоду, то при зупиняється з-за низьких температур, потім знову поновлюється навесні, і самки наступного нересту не беруть участь.

Выметанная та запліднена ікра розвивається під час ската за течією річки. Выклюнувшаяся з ікри молодь після розсмоктування жовткового мішка тримається в прибережній зоні, де живиться дрібними ракоподібними, личинками хирономид, водоростями. Восени мальки йдуть в русло на зимівлю. Зимує Білий Амур, не харчуючись, в ямах, утворюючи значні скупчення. В цей час його шкірні залози у великих кількостях виділяють слиз, яка обволікає тіло риби. Нитки слизу, спливають за течією, добре помітні, рибалки називають їх «макаронами» І дізнаються з ним про місцях скупчення риби.

Спосіб життя Редагувати

Період активності білого амура: травень-жовтень. Потенційні можливості росту у білого амура виключно великі.

Білий амур виключно травоядная риба, за що його називають «трав'яним коропом». Основу живлення складає як водні, так і наземна рослинність. Він знаходиться лише в місцях, зарослих вищими водяними рослинами, є єдиною їжею цієї риби. Якщо у ставках для нього не вистачає рослинної їжі, то спеціально косять траву і кидають його у воду. Молодь цієї риби поїдає мотиля, рачків, а, дорослішаючи, переходить на рослинний корм. Поїдаючи рослинність, білий амур також не дає плодитися комару, що створює більш комфортні умови для людей. Поїдаючи в добу стільки трави, скільки важить сам, білий амур відмінно очищає від надлишків рослинності водойми. в яких знаходиться.

При температурі води 25-30 °С добовий раціон може навіть перевищувати масу риби. При температурі нижче оптимальної інтенсивність харчування зменшується, а при 10 °С і нижче білий амур припиняє харчуватися.

Розведення білого амура разом із коропом підвищує ефективність рибництва, оскільки білий амур не є конкурентом карпу по кормовій базі.

Ловля білого амура Редагувати

Сезон лову білого амура починається в травні-червні і може тривати до жовтня. Причому в літній час риболовля стає тим ефективнішим, чим нестерпимей спеку. Зарослий очеретом берег і достаток донної рослинності залучають амура, в таких місцях його і слід шукати. Місцезнаходження риби визначити нескладно – у пошуках корму він піднімається до поверхні води, тому чітко стають видні верхній плавник і підставу хвоста. Виявляють присутність амура також численні злети й буруни на поверхні води. Іноді для підстраховки варто зайти у воду і переконатися в наявності великої кількості донної рослинності.

Ловля білого амура на 50% залежить від рясної прикормки, вдало підібраною і грамотно піднесеній – виманити і утримати в певному місці ненажерливу рибу можна тільки величезною кількістю корму. Правильна прикормка повинна складатися з 4 компонентів. Дрібні фракції приманки «Поплавок» зі спеціально підібраними активаторами клювання і стимулюють апетит ароматними добавками створюють у воді стовп муті. Лежить на дні білою плямою «Геркулес» для амура не менш привабливий. Утримувати в зоні лову велику рибу допомагають гранульований комбікорм і великі фракції цільних зерен кукурудзи.

В якості приманки для ужения доцільно використовувати трохи зав'язалися огірочки, листя алое з обрізаними колючками, ароматизовані рослинними або ефірними маслами пучки нитчастих водоростей.

Найкращі умови для ловлі білого амура – навесні прогріта до 12-16°С вода не почала інтенсивний ріст водна рослинність, а восени – вода, що має температуру не нижче +12-10°С, і майже отмершая рослинність. Не варто кидати у водойму всю прикормку відразу – краще залишити третина про запас, для утримання в потрібному місці зібралася на підгодовування риби.

Навесні, коли донна трава ще не піднялася, амур добре ловиться фідерної снастю. Влітку – поплавковою оснащенням, опускаючи в точку лову чверть кола макухи з буйком з пінопласту – щоб відзначити місце зосередження закидів. При цьому більше двох вудок на людину використовувати небажано, так як велика риба може переплутати оснащення вудлищ.

Спосіб подачі насадки амуру повинен бути хитромудрим. Як варіант – проколоти наскрізь гачком від трьох до восьми зерен кукурудзи і натягнути їх на повідець, потім на гачок надіти пінопластовий кульку і кукурудзу. Не втримавшись від спокуси заковтнути кукурудзу, риба сміливо ковтає і приманку. Поспішати при такому способі насадки не варто, а фрикційне гальмо потрібно завжди відпускати, щоб амур при клюванні спокійно стравлював волосінь з котушки.

Найбільш прийнятний для ловлі білого амура метод – ловля на Зіг Клунь. На цю снасть можна ловити у воді будь-якої товщини, а для амура це як раз те, що потрібно, так як він любить гуляти з мілини в глиб і навпаки. Зіг ріг – довгий повідець, зроблений з ліски або флюрокарбона, він налаштований на певну глибину. Це простий спосіб подавати на будь-якій глибині нерухомо плаваючу насадку. При цьому використовується або довгий повідець, що відходить безпосередньо від грузила, або зіг клунь із змінною довжиною. Можна застосовувати зіг клунь фіксований, має біжучий оснастку – полуфиксированную або з біжучим кліпсою, що дозволяє вантажу відстріл при лові в траві або корчах.

Основний та необхідна умова лову білого амура – цілковита тиша. Якщо на березі шумно чи є яскраве освітлення – амур не підійде ніколи. Якщо ви хочете знати все про рибалку, варто зауважити, що набагато більш здобиччю і емоційно насиченою є нічна рибалка. Тому є кілька причин. По-перше, вночі водойма більш тихий і спокійний, ніж вдень. А по-друге, саме в нічний час білий амур найменш обережний і полохливий, на прикормку підходить сміливо і легко бере наживку. Рибалки, які віддають перевагу денну ловлю, залишки наживки і прикормки після закінчення лову викидають у воду, і білому амуру здається, що все, що лежить на дні після заходу сонця, не небезпечно. А тому завести в підсак величезного амура вночі набагато легше, ніж вдень.

См. також Редагувати